Dat heb ik niet gezegd: 5 tips over hoe we onszelf en anderen door ons taalgebruik in de verkeerde richting duwen

8332587_blogWe communiceren te vaak zonder nadenken. Bovendien denken we dat onze partner, onze kinderen en onze collega’s niet naar ons luisteren. Maar vaak luisteren ze eigenlijk te goed naar ons en zijn we zelf de onbewuste boosdoener van de omgekeerde reactie dan die we verwachtten.

Daarom deze 5 eenvoudige tips waarbij we in elke tip de kracht van een bepaald woord demonstreren.

Tip 1: Proberen

Vooraf bevat het woord “proberen” de belofte van mislukken. Nadien bevat proberen de boodschap dat het OK is om te mislukken.

“Kan jij me 100 euro lenen? Ik zal jou volgende week proberen terug te betalen.”

“Het is misschien mislukt, maar je hebt tenminste geprobeerd.”

Tip 2: Negatieve taal zoals niet, geen, …

Om een zin te kunnen interpreteren, verwerken we ze eerst zonder de negatieve taal. Pas daarna passen we de negatieve elementen toe, en laat dit nu vaak net te laat zijn. Onze hersenen zijn immers getraind om naar beelden toe te werken, als een soort doel.  De beelden worden reeds gevormd van zodra we een beschrijving horen, zoals frieten, chocolade en bier in de volgende zin. Volgende zin maakt het dan ook extra moeilijk om dit dieet te volgen.

“In dit dieet mag je geen frieten eten, geen chocolade eten en vooral geen bier drinken.”

Tip 3: Maar

Ik wil niet ingaan op de oersaaie en overbenadrukte “ja, maar … – doctrine”. Lees gewoon even volgende 2 zinnen en voel het verschil.

“Je hebt wel 17 op 20 voor Nederlands, maar slechts 3 op 20 voor wiskunde.”

“Je hebt slechts 3 op 20 voor wiskunde, maar wel 17 op 20 voor Nederlands.”

Tip 4: Als 

Er is een groot verschil tussen “als” en “wanneer”. Te vaak hoor ik ze nog ondoordacht door elkaar gebruiken. Zeg de volgende 2 zinnen elk om beurt tegen jezelf. Wat is het verschil?

“Als ik de laatste kilometer van deze marathon uit loop, zal ik blij zijn.”

“Wanneer ik de laatste kilometer van deze marathon uit loop, zal ik blij zijn.”

Tip 5: Zou moeten

De meeste mensen voeren hun “zou moeten” niet of nooit uit. Bovendien is het een uitstekende methode om jezelf en anderen schuldgevoel aan te praten. Kijk maar naar die items op jouw to-do-lijstje die er al veel te lang op staan, en vraag je af hoe je tegen jezelf communiceert over die items. Inderdaad, de kans is groot dat je begint met “ik zou nog moeten …”

Omdat ik jouw schuldgevoel niet op mijn geweten wil hebben, gebruik ik in hetvolgende zinnetje de zou moeten op een meer nuttige wijze …

“Je zou dit allemaal moeten vergeten, in feite zou je het nooit mogen toepassen in jouw privé-leven en zeker niet in jouw werk.”

Meer weten? Kom naar een van onze gratis Life Coaching Seminars.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s