Spreken voor groepen – Waarom slagen sommigen erin om de aandacht te houden en anderen niet?

29163983_blogOm het verschil hiertussen te kunnen benoemen gebruikt men wel eens het woordje charisma. Bovendien vertelt men vaak erbij dat het natuurlijk en aangeboren is, zodat charisma voor velen onbereikbaar lijkt. En waarom zou je iets nastreven wat onbereikbaar is? De realiteit is ietsje anders, en de vraag is welke componenten ervoor zorgen dat iemand meer charisma heeft.

Rapport

Wanneer je rapport hebt met de groep waarvoor je spreekt, dan zul je beter presteren dan wanneer je geen rapport hebt. Rapport met een groep werkt helemaal anders dan één-op-één rapport. Bij individueel contact kan je ervoor zorgen dat jij in rapport gaat met de andere persoon. Bij een groep gebruik je een andere soort technieken om ervoor te zorgen dat niet jij met de groep, maar wel de groep met jou in rapport gaat.

Angst voor spreken in het openbaar

Van zodra je angst hebt om te spreken in het openbaar, kun je er maar beter voor zorgen dat je die eerst overwint. Je hebt tijdens een publiek optreden immers al je aandacht nodig voor jouw publiek. Van zodra er angst is, gaat jouw aandacht naar jezelf en naar jouw angsten. Het leren controle houden over jouw emoties, is dan ook zeer belangrijk.

Jouw overtuigingen

Wat je ook gelooft, jouw zintuigen zullen er concreet bewijs voor zoeken en vinden. En omdat jouw zintuigen bevestigen wat je gelooft, ga jij jezelf daar ook naartoe gedragen. En zorg je ervoor dat wat je gelooft werkelijkheid wordt. Als je gelooft dat jouw publiek niet geïnteresseerd is in jouw onderwerp, dan zal je daar bewijs voor vinden en naar handelen. Waardoor jouw publiek dan ook ongeïnteresseerd zal geraken. Gelukkig werkt dit ook in de positieve richting!

Emotie-gericht

Elk optreden is een opeenvolging van emoties. En zo dien je ook de inhoud van jouw presentatie te organiseren. Sommige opeenvolgingen werken beter, dan andere. Vandaar dat de meeste sprookjes een bepaald stramien hebben. Bovendien start je in de emotie van jouw publiek, anders krijg je ze niet mee. En wie, denk je, moet als eerste de emotie voelen en uitstralen? Juist, jij!

Congruentie

In het verlengde van het vorige punt rond emoties, maakt iemand met charisma uitvoerig gebruik van congruentie en af en toe incongruentie. Congruentie betekent dat de manier waarop je communiceert overeen komt met wat je communiceert. Een presentatie geven over hoe je euro-millionair wordt, terwijl je zelf amper meer dan 1000 euro bezit of ooit gehad hebt, is duidelijk niet congruent. Ja zeggen terwijl je met jouw hoofd nee knikt, is incongruent. Zelf thuis de potten en pannen hebben die je aanprijst, is wel congruent.

Spreek verschillende profielen aan

Als je jouw publiek toespreekt, alsof je in jouw gewone leven spreekt, dan zul je slechts een deel van het publiek meekrijgen. In de manier waarop je spreekt dien je alle mogelijke verschillende profielen aan te spreken. In NLP-taal spreken we van het gebruik van verschillende representatiesystemen, modale operatoren en meta-programma’s.

Daarnaast zijn er nog een reeks vaardigheden, waarvan we er trouwens redelijk wat bespreken tijdens onze NLP opleidingen: stemcontrole en intonatie beïnvloeden jouw geloofwaardigheid en de mate waarop je aandacht kunt houden, ritme, observatievaardigheden om de reacties van jouw publiek goed te kunnen inschatten, improvisatievaardigheden om te kunnen omgaan met het onverwachte, het conditioneren van jouw publiek met ankers, …

We coachten reeds heel wat klanten om ze elk van deze vaardigheden bij te brengen in de aanloop van hun voordrachten, publieke optredens en pleidooien: bedrijfsleiders, directieleden, advocaten, politici, journalisten, … Laat jouw inhoud niet verloren gaan voor jouw publiek en contacteer ons.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s