Visuele ambiguïteiten

Image

Het Milton Model in NLP bestaat uit een aantal taalpatronen.  Woorden en zinnen die op dubbelzinnige wijze kunnen geïnterpreteerd worden, zoals bijvoorbeeld zei/zij (fonetische ambiguïteit), charmante mannen en vrouwen (bereikambiguïteit: zijn de vrouwen nu ook charmant of niet?) of de man die Jan geslagen heeft (syntactische ambiguïteit: wie heeft nu wie geslagen?), noemen we ambiguïteiten of dubbelzinnigheden. Laten we even de punctuatie ambiguïteiten achterwege. Het is een illusie te denken dat dit de enige mogelijkheden zijn.

Het achterliggende principe van een ambiguïteit is duidelijk. Er wordt informatie voorgeschoteld die op meerdere manieren kan geïnterpreteerd worden. Dit kan natuurlijk ook visueel gebeuren, zoals in de foto hierboven (bron) op een leuke manier wordt weergegeven.

Meer over NLP op www.nlp-pnl.be.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s