Oplossingen op niveau

Image

Luister naar hoe iemand hun probleem beschrijft, en je leert op welk niveau een probleem zich voor de persoon stelt. Door het probleem te herkaderen naar een lager niveau kan een probleem voor die persoon plots veel vatbaarder worden en dus iets makkelijker om aan te pakken en op te lossen.

Hier is een voorbeeld waarbij een zelfde probleem op verschillende manieren beschreven wordt. Doordat het probleem op een ander niveau beschreven wordt, verandert telkens het probleem.  Alsof het niet hetzelfde probleem is. We beginnen bij een hoger niveau en gaan stapsgewijs naar een lager niveau.

Identiteit: Ik ben een roker

Waarden: Roken is belangrijk voor mijn sociale contacten

Overtuigingen: Ik kan niet stoppen met roken

Vaardigheid: Ik krijg geen controle over mijn rookgedrag

Gedrag: Ik rook

Omgeving: Ik zit in een omgeving waar roken de gewoonte is

Door te herkaderen kun je dit gericht gaan doen met jouw coachee, en help je hem of haar om de problemen van een andere, liefst gemakkelijker kant te bekijken.  De problemen krijgen vaak een andere betekenis, waardoor ze voor jouw coachee (be)grijpbaarder worden.

Meer weten? Kom naar een van onze trainingen of gratis info-avonden.  Inschrijven kan via www.nlp-pnl.be.

Leave a Reply

