5 tips om met jouw innerlijke kritische stem om te gaan

Image

Als we eerlijk zijn kennen we allemaal wel af en toe situaties waar we onszelf (onterecht) bekritiseren en ons daardoor slecht voelen.  We staan ‘s morgens voor de spiegel en beginnen onze dag met onszelf te vertellen hoe slecht we er uitzien.  Of we hebben net iets gedaan dat niet het gewenste resultaat gaf, en we verwijten onszelf hoe stom we wel zijn.

Hier zijn 5 tips om daar op een positieve  manier mee om te gaan:

1. Is de zelfkritiek nuttig?  Kun je functioneren zonder die zelfkritiek?  Is deze negatieve zelfkritiek een onderdeel van jouw zelfmotivatie?  Als dat zo is, dan kun je het best voorlopig zo laten tot je een elegantere manier geleerd hebt om jezelf te motiveren.

2. Is het wel jouw eigen stem of die van iemand anders?  Misschien loop je nog rond met de stem van jouw vader of jouw moeder in jouw hoofd, al is die lang niet meer relevant voor deze situatie.  Als dat zo is, bedenk dan dat er niemand in jouw hoofd zit.  Je hoofd is gewoon niet groot genoeg om iemand in te passen, het is veel te klein daarboven.  De enige die dit doet dat ben je zelf, zelfs al lijkt het de stem van iemand anders!

3. Laat de inhoud van wat de stem zegt voor wat het is.  Het mag jou verwonderen, maar het is niet wat je zegt dat jou dat slechte gevoel geeft.

4. Neem controle over jouw stem en verander de manier waarop je het tegen jezelf zegt.  Blijf hetzelfde zinnetje in stilte in jouw hoofd zeggen, maar verander de tonaliteit, het ritme, het volume of de snelheid van jouw stem.  Evalueer telkens hoe elke verandering in jouw stem jouw gevoel verandert, of het erger of beter wordt, of hetzelfde blijft. Maak die stem in jouw hoofd bijvoorbeeld eerst luider, check jouw gevoel en daarna stiller, en check opnieuw.  Laat de stem van dichtbij komen en dan van veraf.  Laat jouw stem hetzelfde zinnetje eerst veel sneller en daarna veel trager praten.

5. Nu ben je klaar voor de laatste stap, gebruik de stem van iemand anders.  Nu je al wat meer controle hebt over jouw eigen stem door wat je in stap 4 gedaan hebt, laat je iemand anders in stilte hetzelfde zinnetje in jouw hoofd zeggen.  Beeld je bijvoorbeeld in hoe Mickey Mouse het zinnetje in jouw hoofd zegt, of James Bond, of de hond Samson, of een van jouw favoriete komieken?  Blijf zoeken tot je er een vind die zo grappig is dat je het absoluut niet meer serieus kunt nemen.  Je zult merken dat het steeds moeilijker zal worden om het oorspronkelijke negatieve gevoel terug te krijgen.

Advertisements