The Secrets of Being Happy – Dr. Richard Bandler

In April interviewde NLP Life Dr. Richard Bandler over zijn boek “The Secrets of Being Happy”.  Hier vind je de vertaling van het interview. Het oorspronkelijke interview vind je hier.

De meeste mensen bekijken geluk alsof ze daar zullen geraken – alsof je geluk ontmoet of daarin rondzweeft voor de rest van jouw leven en geluk een bijwoord is.  Iemand gaat gelukkig naar de winkel, iemand praat gelukkig over dingen met zijn vrouw, iemand kijkt gelukkig naar hoe hun kinderen vooruitgang maken in het leven …

Geluk is meer een bewustzijnstoestand.  De mensen die gelukkig lijken, hebben bepaalde karakteristieken.  In mijn boek, The Secrets of Being Happy, maken we een lijst van al de dingen die definiëren wat gelukkig zijn de moeite waard maakt: je leeft langer, je geneest sneller, je geraakt doorheen operaties en geneest grondiger, je relaties zijn beter, de lijst blijft maar verder gaan.  Dit werd wetenschappelijk bestudeerd.  Natuurlijk, door sociale wetenschappers waarin ik niet noodzakelijk vertrouwen heb, maar zelfs de Westerse geneeskunde heeft het verschil in levensduur nu bekeken en zelfs hoe gelukkiger mensen gemakkelijker stoppen met roken en gewicht verliezen, zodat iedereen de voordelen kent van gelukkig zijn.

Nu, de procedures die je moet doen om een gelukkiger persoon te worden beschrijf ik in mijn boek, en het is nogal uitgebreid, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op eenvoudige dingen, zoals bijvoorbeeld je hebt een doel nodig dat bereikbaar is.

Het is één zaak om te zeggen dat je gelukkig wil zijn en gewicht wil verliezen.  Het is een andere zaak om te zeggen ‘ik ga in de volgende 3 maanden 80 keer naar de gym gaan’, zodat je morgen nadat je eenmaal geweest bent, je 79 keer kan gaan, dan 78 en je steeds een beetje beter voelt terwijl dat nummer afneemt, want de meeste mensen raken eerst helemaal enthousiast en raken na een tijdje weer uitgeblust.

Gelukkige mensen blijken een groter gevoel van genoegdoening te krijgen naarmate ze dichter bij een doel komen en ze zetten geen onbereikbare doelen.  Het is één zaak om te zeggen dat ik een groot bedrijf wil leiden, ik wil een miljonair zijn, ik wil een boot bezitten – dan het is om die onderdelen te plannen die nodig zijn om daar te geraken en telkens je dichter bij het behalen van een onderdeel geraakt, je een beetje beter te voelen.

Ik geloof dat dit verband houdt met onze neurologie, en onze neurologie is ontworpen, als je eventjes kijkt naar een glas en je wil een glas water drinken.  Wanneer jouw hand begint te bewegen, dan beweegt ze trager, maar hoe dichter je bij het glas komt, hoe dichter ze het doel insluit, hoe sneller jouw hand beweegt, tot het moment van de aanraking en alle spieren loslaten en je overschakelt naar een ander stel spieren en het glas trager opheft dan op het moment wanneer het glas jouw lippen bereikt.

Onze neurologie is ontworpen om snelheid en accuraatheid te verhogen wanneer je dichterbij komt.  Het heeft een zeer niet-lineaire verhouding.  Wanneer je jouw gedachten op die manier organiseert, en je gebruikt dit als doelstelling en je begint ernaartoe te bewegen en beter te voelen hoe dichter je erbij komt, dan komt er endorfine vrij en mensen worden gelukkiger en geluk heeft te maken met jouw serotonine peil, je endorfine peil en belangrijker, de bijproducten ervan, en dat is oxytocine.

Mensen met een missie in het leven hebben meestal een “mission statement”: “ik ga deze grote dingen bereiken, en hier is een deel ervan” – en hoe meer ze elk deel gedaan krijgen, hoe beter ze zich voelen.  Het doet er niet toe of deze doelen betrekking hebben op het opvoeden van werkelijk gelukkige kinderen of op het bezitten van een huis en ervoor zorg te dragen, zodat telkens je het gras maait, het gras korter wordt en je jou goed voelt over jouw algemeen doel.  Wanneer je een boek leest en je helemaal opgewonden wordt en je leest de eerste pagina en dan ben je minder en minder opgewonden, dan beëindig je dat boek nooit.  Wanneer de pagina’s gelezen worden en je zegt ‘239 pagina’s’ en je start met door te lezen en terwijl het aantal gelezen pagina’s groter wordt en de te lezen pagina’s afnemen, en je voelt je steeds beter, dan lees je het boek uit.

Dat is hoe onze neurologie gestructureerd is.

Een ander ding is om duidelijke ideeën betreffende succes te hebben waar je naartoe beweegt, eerder dan ergens weg van te gaan.  “I wil niet dik en vet zijn” is verschillend van “ik wil in vorm zijn”, en hoe meer mensen deze positieve doelen zetten.

In mijn boek leg ik al deze oefeningen uit.  Wanneer mensen naar een van mijn trainingen komen, doen ze een NLP Practitioner training van 7 dagen en ze leren niet enkel NLP technieken.  Ik zorg ervoor dat, gedurende 7 dagen, ze oefenen om zich goed te voelen, want de meeste mensen zijn er gewoon niet goed in.  En terwijl ik les geef, zorg ik dat ze gelukkig blijven, ik ben hypnotiseur, dit is vrij gemakkelijk om te doen.

Al de oefeningen zijn ontworpen om jezelf te vermaken terwijl je dingen doet en terwijl je problemen oplost en mensen komen op het einde van de training naar mij toe en vertellen me “het is de beste week van mijn leven”.  Nu, ik denk dan bij mezelf “dit is een verklaring over hun leven, is dat niet jammer” maar nu ze een goede week gehad hebben weten ze hoe zo een week is en is het eenvoudiger voor hen om te zeggen “ik wil meer weken zoals deze, ik wil meer dagen zoals deze en ik wil meer momenten zoals dat”.

Hoe meer je gewend wordt aan je goed te voelen, dan is het net als met de fiets rijden, hoe beter je erin wordt.

Leave a Reply

