Heb dubbel zo veel zin in deze activiteit!

NLP ambiguïteitenJe hebt zeker al wel deze reclame-slogans op de radio gehoord of in een of ander weekblad gezien:

“We kunnen het vast goed met elkaar vinden”

“Groene paarden kosten minder”

Het zijn slechts twee voorbeelden hoe je gebruik kan maken van ambiguïteiten (of dubbelzinnigheden) om hints te geven aan het onderbewuste, en in dit geval zelfs het bewuste.  In reclame is het doel om meer te gaan verkopen, maar dezelfde techniek kan in vele toepassingen gebruikt worden.  Sommige cabaretiers gebruiken het om meer humor te creëren.  De geniale luisterspelen van Het Geluidshuis (o.a. De Mestkever, De Wilde Zwanen, …) gebruiken het om hun verhalen te verrijken.  Er zijn vast wel gelegenheden zowel in jouw privéleven als op het werk, die je kan bedenken waar je maar al te graag wat “stille hints” zou willen geven.

Er zijn verschillende soorten ambiguïteiten, en het is niet de bedoeling ze allemaal hier in detail uit te leggen.  Daarvoor hebben we onze trainingen en oefenavonden.  In dit artikel wil ik er twee uitlichten: de fonologische ambiguïteit, en de bereik ambiguïteit.

De fonologische ambiguïteit is waar een zelfde klankgroep meerdere betekenissen heeft.  De zelfde klankgroep kan ook op de zelfde manier geschreven worden, maar dat hoeft niet.  Voorbeelden zijn “steil” en “stijl”, “haar” (zoals in “het zat in haar tas”) en “haar” (“hij knipte zijn haar”).

De bereik-ambiguïteit is waar het niet duidelijk is welk bereik een stukje van een zin heeft.  Het standaard voorbeeld is “Het zijn charmante vrouwen en mannen” waarbij het niet duidelijk is of charmant ook bij mannen hoort.  Een ander voorbeeld is het zinnetje “Ik bakte een taart met de vrouw van de bakker.”  Hier is het eigenlijk niet duidelijk of “met de vrouw van de bakker” hoort bij “een taart” (waarbij de vrouw een van de ingrediënten is) of bij “ik bakte een taart” (de vrouw hielp mee de taart te bakken).

Hoe begin je hieraan?  Ik kan maar één raad geven: oefenen!

1)  Begin met schriftjes vol te schrijven met eenvoudige fonologische ambiguïteiten, en schrijf telkens alle mogelijke betekenissen uit, bijvoorbeeld zijn (bezit)/zijn (werkwoord); nou/nauw …

2) Eenmaal je er een honderdtal geschreven hebt, begin je te zoeken naar zinnetjes waar je de ambiguïteiten zou kunnen gebruiken.

3) In een volgende stap ga je meer gericht zoeken naar contexten of thema’s waarin je ambiguïteiten zoekt.

4) Luister naar hoe anderen ambiguïteiten gebruiken.  Cabaretiers, reclame, … zijn goede plaatsen om hiermee te beginnen.

Koop een schriftje, oefen en zend mij de leukste die je vindt op marc@braindrums.com! Het bedenken van ambiguïteiten zou volgens sommigen jouw flexibiliteit en gevoel voor humor stimuleren.  Je kunt er – zoals bovenstaande voorbeelden aangeven – suggestieve taal mee creëren.  In een volgende stap kun je de ambiguïteiten gebruiken om commando’s te verbergen in jouw taal, zoals bijvoorbeeld in het zinnetje “ik lees dat BOEK NU.”  Bovendien is het bedenken van ambiguïteiten plezierig.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s