Creatieve teams in 9 vragen

Regelmatig vragen klanten mij hoe ze beter hun teams kunnen leiden.  Teams presteren beter als ze flexibeler zijn, beter moeilijke problemen kunnen oplossen en met verandering kunnen omgaan.  Een grote beslissende factor hierin is het klimaat binnen het team.  Klimaat is eenvoudiger en sneller te beïnvloeden dan de cultuur.  Klimaat kun je kort beschrijven als de dagelijkse atmosfeer binnen het team.  De volgende 9 vragen die je jezelf kan stellen over het team waar jij zelf toe behoort, geven jou een idee van welke elementen we in een klimaat bekijken:

Is het de moeite waard om deel uit te maken van dit team?

Kan ik binnen mijn job mijn ding doen?

Is er voldoende tijd om af en toe eens na te denken?

Kan ik mijn collega’s vertrouwen?

Is het wel leuk?

Wat wordt er achter mijn rug verteld?

Wordt er geluisterd naar wat ik te zeggen heb?

Kan ik mijn mening zeggen?

Wat gebeurt er als ik een fout maak?

Wanneer we met een team werken, analyseren we dit natuurlijk grondig.  We maken hiervoor gebruik van een instrument, de Situational Outlook Questionnaire (SOQ), gebaseerd op het onderzoek van Dr. Göran Ekvall.  Met de resultaten hiervan kunnen we dan te werk gaan om het team en het management van het team verder te coachen.  Een artikel uit Harvard Business Review uit 2009 beschrijft hoe GE hetzelfde instrument gebruikt om teams te leren leiden doorheen verandering.  Zelf gebruiken we het instrument reeds verscheidene jaren bij zeer diverse organisaties en bedrijven.

De bovenstaande vragen kunnen een goed begin zijn om een idee te krijgen waarover het gaat.  Wil je meer info over hoe we teams coachen of over het SOQ instrument, contacteer ons dan via de website http://www.braindrums.be, via email op marc@braindrums.com of telefonisch op +32 473 27 22 66

Leave a Reply

