Wie heeft jouw emotionele afstandsbediening?

Het zit zo.  Door de jaren heen verzamelen we allerlei afstandsbedieningen waarmee vanop afstand onze emoties kunnen bediend worden.  Bovendien geven we deze emotionele afstandsbedieningen nog het gemakkelijkst van al weg aan volslagen vreemdelingen die toevallig onze wegen kruisen.  Natuurlijk geven we er ook een aantal aan kennissen, vrienden en familieleden.

Het principe is het volgende.  Met één blik van onze tienerdochter, één verkeerd woord van onze partner, één ondoordacht of doordacht gedrag – bij mij is het die wildvreemde die voorsteekt in de rij van het ijsroomkarretje – drukt deze persoon op één van onze negatieve emotieknopjes van onze afstandsbediening.  Vaak genoeg om onmiddellijk te ontploffen.

Hoe ga je hiermee om?

Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP™) heeft een waaier aan technieken die jou controle over jouw emoties geeft in verschillende dergelijke situaties.  Maar misschien staat een NLP™ training bij ons voorlopig nog niet op jouw agenda, dus hier zijn enkele andere tips.

1) STOP – ADEM DIEP IN – LAAT JOUW ADEM LOS – EN LOS HET PROBLEEM OP! Master Trainer in NLP™, Kathleen La Valle, leerde me deze volgorde die me al in veel situaties hielp om effectief problemen aan te pakken.

2) Breng jouw aandacht even naar een punt, zo’n 2 vingers onder jouw navel, in het midden van jouw lichaam tussen buik en rug.  Sommige Oosterse disciplines noemen dit het Chi of Ki punt.  Door even jouw concentratie daar te plaatsen kun je de situatie gemakkelijker los laten.

3) Bekijk jezelf in deze situatie vanop een afstand.  Alsof je met een camera jezelf filmt in de situatie.  Vaak komt ons gedrag op dat moment dan zelfs lachwekkend over.

En vooral, gebruik deze metafoor, en neem jouw emotionele afstandsbediening terug in bezit.  Of haal er tenminste de batterijen uit!

Er blijft natuurlijk het feit dat je gedrag dat je niet afstraft, eigenlijk beloont.  Dus los van de controle over jouw emoties, vraag je jezelf best af of je opnieuw zo behandeld wil worden.  Als dit niet het geval is, dan moet je gepast reageren ten opzichte van die andere persoon.  Emotionele stabiliteit betekent immers niet dat je jezelf door een pletwals dient te laten overrijden.

Wil je meer weten, dan ben je steeds welkom op één van onze gratis info-avonden NLP™.  Meer info hierover op http://www.nlp-pnl.be

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s