Doelen zetten: weet waar je naartoe wil

Het is me opgevallen dat ik de laatste tijd zoveel mensen ontmoet die moeite hebben om doelen te zetten voor zichzelf.  Deze blog kan jou misschien inspireren bij de eerste stappen.

Niet lang geleden ontmoette ik, Bart, een jonge Customer Service Manager in een groot bedrijf, die naar mij gestuurd was door zijn attente directeur.  De motivatie in Bart leek totaal uit zijn bestaan weggerukt.  Zijn job was niet meer wat hij ervan verwachtte, al betaalde het wel goed. Hij was in zijn loopbaan al veel verder geraakt dan hij zelf verwachtte en ook dan zijn studiegenoten, vertelde hij me.  Toch kon Bart er geen zinvol bestaan in vinden, en leek de burn-out zeer nabij.

Zijn directeur hoopte dat ik Bart terug zou kunnen motiveren voor de job, maar ik was meer geïnteresseerd in wat Bart zelf wilde.  En zoals je misschien al kon raden, wist Bart daar zelf geen onmiddellijk antwoord op.  Het enige wat hij me kon vertellen, was dat zijn leven een dagelijkse sleur was geworden …  een opeenvolging van enkele uren transport … een moedeloze routine job vol gejammer en geklaag van externe en interne klanten … gevolgd door opnieuw enkele uren transport en file terug naar huis.

Het is niet de bedoeling de hele sessie te beschrijven.  Ik wil er één van de dingen die ik samen met Bart doornam, uithalen, namelijk het Coaching Wiel.  Daarin bekijken we de verschillende domeinen die Bart belangrijk vindt in zijn leven.  In het geval van Bart is dat zijn gezondheid, zijn relaties, zijn carrière en de aandacht die hij aan zichzelf kan besteden (ik heb uit respect voor zijn privacy een paar aanpassingen en vereenvoudigingen aangebracht).  De meeste van de domeinen verdeelden we in 2 of 3 subdomeinen.

We kozen ook samen een tijdskader waarbinnen we wilden werken.  Een periode die Bart toelaat om aan de verschillende elementen in zijn leven te werken met een zichtbaar resultaat.  In dit geval was dat 6 maanden, maar het kan natuurlijk veel korter of veel langer.

Image

Voor elk domein had ik een paar belangrijke vragen:

1)  Stel dat je elk domein een subjectieve score van 1 tot 5 kunt geven.  Hoe hoog scoor je vandaag voor elk specifiek subdomein?

2) Voor elk subdomein, welk nieuw niveau zou je willen bereiken binnen 6 maanden?

3) Wat zou het betekenen voor jou om dit nieuwe niveau te behalen?

4) Hoe zou je weten dat je dit nieuwe niveau bereikt hebt?  Welke observaties en ervaringen zouden dit voor jou bevestigen?

En alhoewel dit niet de enige vragen waren, toch heeft dit geholpen om zijn aandacht te vestigen op een aantal elementen in zijn leven waaraan Bart wilde werken.  Vanzelfsprekend hebben we veel meer gedaan dan enkel te kijken naar het Coaching Wiel, maar ik vertel dit verhaal niet voor Bart.  Hij is al lang verder in zijn leven.

Dit gaat over de verschillende elementen die jij belangrijk vindt in jouw leven, en die misschien terug wat aandacht nodig hebben.  Is dit voldoende om doelen voor jezelf te zetten?  Waarschijnlijk niet, maar het kan een begin zijn.  Een eerste stap om jezelf te herinneren aan wat jij belangrijk vindt.

Meer informatie of wil jij ook graag een coach ?  Vind ons op www.braindrums.be.

Nota: hoewel Bart echt bestaat, is zijn naam niet echt Bart.  In mijn loopbaan als coach heb ik al veel verschillende Barten ontmoet, zowel vrouwelijke als mannelijke, en in allerlei functies op verschillende momenten in hun loopbaan.

Advertisements

Het assistenteam van Dr. Richard Bandler op de NLP Practitioner te Londen

Het assistenteam van Dr. Richard Bandler te Londen

Foto door Michele Paradise

Licensed Master Trainer in NLP™, Marc Innegraeve, is net terug uit Londen.  Vorige week maakte hij opnieuw deel uit van het assistenteam van Dr. Richard Bandler, John La Valle en Kathleen La Valle tijdens de NLP Practitioner opleiding.  Deze keer namen zo’n 220 personen deel aan deze engelstalige NLP opleiding die georganiseerd wordt door NLP Life Training.

Eén van de hoogtepunten uit deze training is fobie-dag waarop de deelnemers leren om als NLP coach op een snelle manier – in minder dan 1 uur en vaak veel sneller – hun cliënten van hun fobieën te bevrijden.  Het resultaat wordt onmiddellijk getest, en zo komen er die dag spinnen, slangen, naalden, liften en nog veel meer dergelijks aan te pas.

Omwille van de toevallige connectie met zijn achternaam – Innegraeve klinkt in het Engels als “in a grave” – komen de deelnemers die zelf claustrofobie hebben meestal bij onze trainer terecht.  Marc begeleidt dan de deelnemers om via een aantal NLP technieken – afhankelijk van de situatie – elkaars fobieën weg te leren nemen.

Eerder dit jaar assisteerde Marc reeds als lid van het La Valle team op de Persuasion Engineering, de DHE training, en de Charisma Enhancement training (de opleiding tot NLP trainer) in Orlando, Florida.

Wilt U zelf een NLP training volgen, neem dan een kijkje op http://www.nlp-pnl.be.

Wie heeft jouw emotionele afstandsbediening?

Het zit zo.  Door de jaren heen verzamelen we allerlei afstandsbedieningen waarmee vanop afstand onze emoties kunnen bediend worden.  Bovendien geven we deze emotionele afstandsbedieningen nog het gemakkelijkst van al weg aan volslagen vreemdelingen die toevallig onze wegen kruisen.  Natuurlijk geven we er ook een aantal aan kennissen, vrienden en familieleden.

Het principe is het volgende.  Met één blik van onze tienerdochter, één verkeerd woord van onze partner, één ondoordacht of doordacht gedrag – bij mij is het die wildvreemde die voorsteekt in de rij van het ijsroomkarretje – drukt deze persoon op één van onze negatieve emotieknopjes van onze afstandsbediening.  Vaak genoeg om onmiddellijk te ontploffen.

Hoe ga je hiermee om?

Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP™) heeft een waaier aan technieken die jou controle over jouw emoties geeft in verschillende dergelijke situaties.  Maar misschien staat een NLP™ training bij ons voorlopig nog niet op jouw agenda, dus hier zijn enkele andere tips.

1) STOP – ADEM DIEP IN – LAAT JOUW ADEM LOS – EN LOS HET PROBLEEM OP! Master Trainer in NLP™, Kathleen La Valle, leerde me deze volgorde die me al in veel situaties hielp om effectief problemen aan te pakken.

2) Breng jouw aandacht even naar een punt, zo’n 2 vingers onder jouw navel, in het midden van jouw lichaam tussen buik en rug.  Sommige Oosterse disciplines noemen dit het Chi of Ki punt.  Door even jouw concentratie daar te plaatsen kun je de situatie gemakkelijker los laten.

3) Bekijk jezelf in deze situatie vanop een afstand.  Alsof je met een camera jezelf filmt in de situatie.  Vaak komt ons gedrag op dat moment dan zelfs lachwekkend over.

En vooral, gebruik deze metafoor, en neem jouw emotionele afstandsbediening terug in bezit.  Of haal er tenminste de batterijen uit!

Er blijft natuurlijk het feit dat je gedrag dat je niet afstraft, eigenlijk beloont.  Dus los van de controle over jouw emoties, vraag je jezelf best af of je opnieuw zo behandeld wil worden.  Als dit niet het geval is, dan moet je gepast reageren ten opzichte van die andere persoon.  Emotionele stabiliteit betekent immers niet dat je jezelf door een pletwals dient te laten overrijden.

Wil je meer weten, dan ben je steeds welkom op één van onze gratis info-avonden NLP™.  Meer info hierover op http://www.nlp-pnl.be