Controle, overtuigen of versterken?

Kaleidoscope

De licensed master practitioner in NLP eindigde afgelopen zondag met een intense 3-daagse waarbij het boeiende onderwerp van hypnose opnieuw ruim aan bod kwam.  En of hypnose nu bestaat of niet, is minder belangrijk dan te weten dat het gewoon een specifiek communicatieproces is.  Een conversatie waarbij je een reactie wil uitlokken, en die reactie kan eenvoudigweg gewoon “begrijpen” zijn.

We hebben verschillende manieren om naar een conversatie te kijken.  Een eerste manier is controle.  Dit is waar de hypnotiseur jou op het podium laat kakelen als een kip.  Op het einde van de rit voelt jouw gesprekspartner zich steeds bedrogen, misbruikt of belachelijk gemaakt.

Een tweede manier is die van overtuigen.  Ik heb gelijk en ik ga jou laten zien dat je verkeerd bent.  Ik ga jou overtuigen om te veranderen.  Mijn wilskracht tegen de jouwe.  Mijn overtuigingen tegen de jouwe.  Er zijn voldoende voorbeelden van hypnotisch taalgebruik in politiek en religie, om maar enkele domeinen op te noemen.

Een derde weg is versterken.  Versterken van de focus van jouw gesprekspartner.  Versterken van wat de ander wil bereiken, maar vaak niet in slaagt.  Doelen die de ander wil bereiken, of een gedrag veranderen, zoals bijvoorbeeld stoppen met roken of stoppen met nagelbijten.  Versterken van de gewaarwordingen en ervaringen van uw gesprekspartner.  Het is een beetje als Aikido, meegeven om beiden te kunnen winnen.  Het dwingt je om te observeren, en om meer bij het gesprek te zijn.  Om precies te weten welke gewaarwordingen en ervaringen je kunt versterken.

Morgenavond, 26 januari is er om 18h30 een oefenavond te Aarschot rond hypnotische conversaties.  Dan kunnen we het er verder over  hebben.  Geef me een seintje als je erbij wilt zijn.  Of als je mij als spreker wilt om een avond rond dit onderwerp te organiseren.

Leave a Reply

