Uitkomst of richting?

Wil je de beste van de wereld zijn of wil je steeds beter worden?

Wil je de grootste zijn of wil je steeds groeien?

Wil je de sterkste zijn of steeds maar sterker worden?

Wil je de winstgevendste zijn of steeds maar winstgevender worden?

De vragen gaan telkens over de keuze tussen een uitkomst en een richting.  Bovendien zit het verschil tussen de 2 keuzes in elke vraag in het referentiepunt.  Wil je wanneer je kijkt naar jouw toekomst, of die van jouw team of bedrijf, een  referentiepunt dat extern is, de beste, de grootste, de sterkste? Of ben je liever zelf het referentiepunt.

Bij een extern referentiepunt hangen jou prestaties en de evaluatie af van de ander en hoe slecht of goed ze het doen.  Dat is een uitstekende methode om jezelf te frustreren en om ergens onderweg af te haken.  Er is immers altijd wel iemand in de straat met een mooiere wagen, een groter huis of duurdere kleren.  Bovendien is de kans groot dat jouw motivatie – of die van jouw team – weg zal vallen, eenmaal dat het doel bereikt wordt.  Waarom zou je immers nog beter worden eenmaal je de beste, de grootste of de sterkste bent.  Alle zin om vooruit te komen valt weg, en enkel de arrogantie blijft vaak over.

Ben je zelf het referentiepunt voor jouw toekomst, dan hangen jouw prestaties af van wat je zelf doet.  Wanneer je jezelf als referentiepunt neemt, begint tijd een belangrijke factor in jouw evaluatie te spelen.  Ben je vandaag beter dan gisteren, en wat ga je nu doen om morgen beter te worden dan vandaag.  Dit is een drijvende kracht die zijn motivatie nooit verliest.  Er zijn immers altijd mogelijkheden om beter te worden dan je vandaag bent.

Een ander belangrijk punt is waar het plezier van de activiteit zit.  Is de weg een lange reeks van frustraties tot je het einddoel van beste, grootste of sterkste bereikt?  Zul je ooit kunnen gelukkig zijn als je dit einddoel niet zou bereiken?  Bij werken naar een uitkomst, heb je het plezier meestal verbonden met het bereiken van de uitkomst.

Wanneer je jezelf als referentiepunt neemt, steeds beter worden bijvoorbeeld, is elke dag dat je vooruitgang boekt een plezier.  Door een kleine aanpassing in hoe je jouw toekomst ziet, zit het plezier zit in de af te leggen weg, en niet enkel in het einddoel.  En uiteindelijk kunnen er nog steeds beloningen komen, zoals de beste of de grootste worden.  Maar de beloningen zullen jou dit keer niet stoppen om nog beter te worden.

Dus, neem jou doelen er nog eens bij en herevalueer ze: wie is de referentie, jij of de ander?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s