Betere voornemens voor 2012

Je hebt misschien al jouw lijstje gemaakt met wat je dit jaar wilt bereiken in jouw carrière, jouw relaties, jouw financiële toestand of in jouw mentale of fysieke gezondheid.  Misschien heb je zelfs al de eerste stappen al gezet.  Toch wil ik even stoppen en nadenken bij de doelen die we onszelf zetten, zodat we dit jaar gemakkelijker kunnen bereiken wat we willen.

Hoe uniek je ook bent, velen onder ons hebben dezelfde voornemens … misschien zelfs elk jaar.  Welke zijn die van jou?

  • Meer tijd spenderen met familie en vrienden
  • Gezonder leven, fitter worden en meer sport doen
  • Gewicht verliezen
  • Meer van het leven genieten
  • Stoppen met drinken, roken, snoepen of stoppen met een andere vervelende gewoonte
  • Een nieuwe, betere, leukere job vinden
  • Een nieuwe vaardigheid leren, zoals bijvoorbeeld een nieuwe taal, of een NLP training gaan volgen 😉
  • Vrijwilligerswerk beginnen
  • Uit de schulden geraken, meer sparen, …
  • Meer en beter georganiseerd geraken.  In de eerste plaats jezelf, maar ook je leven, je kleerkast of jouw hele huis

Vele van deze voornemens zijn vaak vage categorieën waar we aan willen werken, in plaats van precieze voornemens die ons duidelijk maken wat we moeten doen om ze te realiseren.  Bekijk daarom jouw lijstje met voornemens eens opnieuw, en herschrijf of herwerk het lijstje op de volgende manier.

Stel uw voornemens op een positieve manier op.  “Ik wil een BMI waarde tussen de 25 en 30” klinkt veel positiever dan “ik wil 20 kilo kwijt”.  “Ik wil 100% financieel voor mezelf kunnen instaan”, is veel positiever om aan te werken dan “ik wil van mijn schulden af”.  Wanneer je moeite hebt om jouw voornemens op een positieve manier te brengen, dan kun je jezelf de volgende vragen stellen om jouw te helpen: “Als je niet meer zou ‘….’, wat zou je dan in de plaats zijn of voelen?” of ook “Hoe zou het zijn om niet meer ‘….’?”

Zorg dat je steeds weet dat je op de goede weg bent.  Vooruitgang boeken in de richting van jouw voornemens is minstens even belangrijk als de doelstelling zelf.  De piloot die met zijn vliegtuig opstijgt weet waar hij naartoe moet vliegen.  En onderweg moet de piloot voortdurend correcties maken om op de bestemming aan te komen.  Eigenlijk vliegt hij onderweg nooit echt helemaal juist, maar toch komt hij op zijn bestemming aan.  Hetzelfde geldt voor jouw voornemens.  Zorg voortdurend voor de nodige concrete feedback voor jezelf, zodat je enerzijds steeds weet dat je goed bezig bent, en anderzijds weet wanneer je jouw doel bereikt hebt.  De vragen die je jezelf kunt stellen hier zijn: “hoe weet ik dat ik op de goede weg ben?” en “hoe weet ik dat ik mijn doel of mijn voornemen bereikt heb?”

Jij moet achter het stuur zitten.  Jouw voornemen moet enkel gaan over de dingen die je zelf kunt doen.  Dit is een wedstrijd die je zelf moet lopen.  De controle moet in jouw eigen handen zijn.  “Ik zal vriendelijker zijn tegen mijn collega’s” heb je zelf in handen; “ik wil een betere relatie hebben met mijn collega’s” heb je niet 100% zelf in handen.  De vragen die jou hierbij kunnen helpen zijn: “wat kan jij doen om …?” en “welke middelen heb je om ervoor te zorgen dat …?”

Smijt het kind niet met het badwater weg.  Vele van onze slechte gewoontes hebben een positieve bedoeling.  We eten een overdaad aan chocolade omdat we zenuwachtig zijn, we roken sigaretten om ons te kalmeren, we bijten onze nagels om ons bezig te houden op momenten dat we ons vervelen.  Ik kan zo nog uren doorgaan.  Allemaal vervelende maar op een vreemde manier ook nuttige gewoonten.  Als we dit jaar onze chocoladeverslaving uit ons voorbeeldje onder controle willen krijgen zullen we ervoor zorgen dat we onze zenuwachtigheid op een andere manier kunnen kalmeren.  Door meer kleine momenten van ontspanning in ons leven in te lassen bijvoorbeeld.  Hier zul je wat tijd moeten aan besteden om ten eerste je af te vragen welke positieve dingen jouw huidig gedrag jou bezorgt, en ten tweede hoe je dit nuttige element op een andere manier zult invullen.

Wanneer wel, en wanneer niet?  Weinig voornemens zijn universeel.  Ze hebben meestal een context wanneer het wel zinvol is, en een context waarin het minder of niet zinvol is.  Al was het maar de vraag: “wat mag het jou kosten?”  Tot welke prijs wil je gaan om jouw voornemen te bereiken?  Stel jezelf de vraag: “wanneer zou het wel gepast zijn om … te bereiken?” en “wanneer zou het niet gepast zijn om … te bereiken?”

Heb je elk van jouw voornemens herbekeken en herschreven zoals ik je gevraagd heb?  Heb je ze preciezer en duidelijker voor jezelf gemaakt volgens de 5 richtlijnen die ik jou net gegeven heb?  Als je dat nog niet gedaan hebt, stop dan nu even met lezen en doe dat eerst! En kom daarna even terug om verder te lezen.

Als je toch klaar bent, stel je dan eventjes voor dat het nu 31 december 2012 is.  De wereld bestaat nog steeds (oef!), en je hebt al jouw voornemens voor het afgelopen jaar tot een goed einde gebracht.  Ze zijn allemaal geslaagd, en je denkt waarschijnlijk al na over 2013 of naar het eindejaarsfeest dat vanavond volgt.  Maar vooraleer je dat doet, kijk je even terug naar het afgelopen jaar, naar al de dingen die je gedaan hebt om dit te bereiken waar je nu staat.  Al de stappen die je hebt gezet, hoe je af en toe van koers afweek, het even kwijt was, maar corrigeerde om terug op het juiste pad te komen.  Denk even aan alle acties die je ondernomen hebt om te bereiken waar je nu staat.  En als je nu hier staat en van 2012 je succesvolste jaar ooit gemaakt hebt, merk dan even hoe goed het voelt om te slagen.  Dit gevoel van slagen is een gevoel dat je het hele jaar kunt meedragen, als een soort kompas om jou in de goede richting te leiden.  En dan is nu het moment hier om terug actie te ondernemen en te doen wat nodig is om 2012 het beste jaar tot nu toe te maken!

Ik wens jou een fantastisch jaar!

Leave a Reply

