Controle, overtuigen of versterken?

Kaleidoscope

De licensed master practitioner in NLP eindigde afgelopen zondag met een intense 3-daagse waarbij het boeiende onderwerp van hypnose opnieuw ruim aan bod kwam.  En of hypnose nu bestaat of niet, is minder belangrijk dan te weten dat het gewoon een specifiek communicatieproces is.  Een conversatie waarbij je een reactie wil uitlokken, en die reactie kan eenvoudigweg gewoon “begrijpen” zijn.

We hebben verschillende manieren om naar een conversatie te kijken.  Een eerste manier is controle.  Dit is waar de hypnotiseur jou op het podium laat kakelen als een kip.  Op het einde van de rit voelt jouw gesprekspartner zich steeds bedrogen, misbruikt of belachelijk gemaakt.

Een tweede manier is die van overtuigen.  Ik heb gelijk en ik ga jou laten zien dat je verkeerd bent.  Ik ga jou overtuigen om te veranderen.  Mijn wilskracht tegen de jouwe.  Mijn overtuigingen tegen de jouwe.  Er zijn voldoende voorbeelden van hypnotisch taalgebruik in politiek en religie, om maar enkele domeinen op te noemen.

Een derde weg is versterken.  Versterken van de focus van jouw gesprekspartner.  Versterken van wat de ander wil bereiken, maar vaak niet in slaagt.  Doelen die de ander wil bereiken, of een gedrag veranderen, zoals bijvoorbeeld stoppen met roken of stoppen met nagelbijten.  Versterken van de gewaarwordingen en ervaringen van uw gesprekspartner.  Het is een beetje als Aikido, meegeven om beiden te kunnen winnen.  Het dwingt je om te observeren, en om meer bij het gesprek te zijn.  Om precies te weten welke gewaarwordingen en ervaringen je kunt versterken.

Morgenavond, 26 januari is er om 18h30 een oefenavond te Aarschot rond hypnotische conversaties.  Dan kunnen we het er verder over  hebben.  Geef me een seintje als je erbij wilt zijn.  Of als je mij als spreker wilt om een avond rond dit onderwerp te organiseren.

Martin Luther King dag, 16 januari 2012

Foto Martin Luther King, Jr.

De VS viert vandaag Martin Luther King dag.  Martin Luther King, Jr. was een dominee, politiek leider en een voorvechter van burgerrechten die veel te vroeg stierf.  In zijn strijd tegen de apartheid in de VS – al heette het toen zo niet – gebruikte hij geweldloze protestmethoden vergelijkbaar aan die van Mahatma Gandhi.  Hij is door de meesten onder ons gekend voor zijn legendarische toespraak “I had a dream”.  Voor velen is hij nog steeds een belangrijke bron van inspiratie.

Rolmodellen kunnen inderdaad een goede bron van inspiratie zijn.  Niet om te proberen te zijn zoals hen, maar wel om van hen te kunnen leren.  Om hun talenten en strategieën te kunnen blijven benutten en ze toe te voegen aan onze eigen vaardigheden.  Dat vergt vaak veel tijd en studie, maar inspiratie gaat verder dan “ervan gehoord te hebben”.  Wanneer je een rolmodel voor jezelf kiest, neem dan ook de tijd om de biografie van die persoon te lezen.  Liefst geschreven door de persoon zelf zodat je niet door de filters van iemand anders kijkt.  Geraak vertrouwd met het werk van die persoon.  Bekijk indien mogelijk films van de persoon in actie, en bekijk ze opnieuw.  En blijf vooral jezelf!

Martin Luther King overleed op 39-jarige leeftijd toen hij werd doodgeschoten te Memphis.  Elk jaar wordt hij herdacht in de Verenigde Staten op de derde maandag van januari.

Uitkomst of richting?

Wil je de beste van de wereld zijn of wil je steeds beter worden?

Wil je de grootste zijn of wil je steeds groeien?

Wil je de sterkste zijn of steeds maar sterker worden?

Wil je de winstgevendste zijn of steeds maar winstgevender worden?

De vragen gaan telkens over de keuze tussen een uitkomst en een richting.  Bovendien zit het verschil tussen de 2 keuzes in elke vraag in het referentiepunt.  Wil je wanneer je kijkt naar jouw toekomst, of die van jouw team of bedrijf, een  referentiepunt dat extern is, de beste, de grootste, de sterkste? Of ben je liever zelf het referentiepunt.

Bij een extern referentiepunt hangen jou prestaties en de evaluatie af van de ander en hoe slecht of goed ze het doen.  Dat is een uitstekende methode om jezelf te frustreren en om ergens onderweg af te haken.  Er is immers altijd wel iemand in de straat met een mooiere wagen, een groter huis of duurdere kleren.  Bovendien is de kans groot dat jouw motivatie – of die van jouw team – weg zal vallen, eenmaal dat het doel bereikt wordt.  Waarom zou je immers nog beter worden eenmaal je de beste, de grootste of de sterkste bent.  Alle zin om vooruit te komen valt weg, en enkel de arrogantie blijft vaak over.

Ben je zelf het referentiepunt voor jouw toekomst, dan hangen jouw prestaties af van wat je zelf doet.  Wanneer je jezelf als referentiepunt neemt, begint tijd een belangrijke factor in jouw evaluatie te spelen.  Ben je vandaag beter dan gisteren, en wat ga je nu doen om morgen beter te worden dan vandaag.  Dit is een drijvende kracht die zijn motivatie nooit verliest.  Er zijn immers altijd mogelijkheden om beter te worden dan je vandaag bent.

Een ander belangrijk punt is waar het plezier van de activiteit zit.  Is de weg een lange reeks van frustraties tot je het einddoel van beste, grootste of sterkste bereikt?  Zul je ooit kunnen gelukkig zijn als je dit einddoel niet zou bereiken?  Bij werken naar een uitkomst, heb je het plezier meestal verbonden met het bereiken van de uitkomst.

Wanneer je jezelf als referentiepunt neemt, steeds beter worden bijvoorbeeld, is elke dag dat je vooruitgang boekt een plezier.  Door een kleine aanpassing in hoe je jouw toekomst ziet, zit het plezier zit in de af te leggen weg, en niet enkel in het einddoel.  En uiteindelijk kunnen er nog steeds beloningen komen, zoals de beste of de grootste worden.  Maar de beloningen zullen jou dit keer niet stoppen om nog beter te worden.

Dus, neem jou doelen er nog eens bij en herevalueer ze: wie is de referentie, jij of de ander?

Orthodox Kerstfeest in Rusland

Red Square

Red Square

Vandaag viert de Orthodoxe Russische kerk Kerstmis.  Een paar weken geleden was ik in Moscow voor de eerste sessie creativiteit en innovatie met mijn MBA studenten van LINK, het International Institute of Management.

De indrukwekkend grote kerstbomen stonden toen al overal verspreid in de stad, en de ijspiste werd opgesteld op het Rode Plein.  Ondertussen zijn we enkele weken verder en door het verschil tussen de Gregoriaanse kalendar en de Juliaanse kalendar is het vandaag Kerstfeest in Rusland.  Dus wens ik een Zalig Kerstfeest aan mijn Russische studenten en hun familie en vrienden!

Binnenkort reis ik terug voor een volgende sessie in de ijzige kou!  Maar eerst zie ik deel van mijn Russische studenten voor een tussentijdse 3-daagse training in creatief faciliteren in Leiden.

Wereld Hypnose Dag – 4 Januari

De meest gangbare commentaar op hypnose is dat het niet bestaat, dat hypnose slecht is – in religieuze termen, het werk van de duivel – en bovendien niet werkt.  Meestal worden deze 3 bezwaren die elkaar tenminste al grondig tegenspreken, ook nog in de zelfde zin vernoemd.  Ze zijn bovendien eeuwen oud, net zoals hypnose zelf trouwens.

Nochtans biedt hypnose vele voordelen.  Hypnose werd reeds gebruikt als een belangrijk onderdeel van de anesthesie tijdens open hart operaties, of als verdoving bij de tandarts.  Therapeuten en coaches overal ter wereld gebruiken vaak hypnose, bewust of onbewust, om hun cliënten te helpen bij allerhande problemen.  Hypnose kan helpen om je beter te focussen bij bepaalde taken of prestaties … ook sporters, kunstenaars en muzikanten kennen het, en kunnen er baat bij hebben om hypnose beter onder de knie te krijgen.  Het typische geval is de slagman bij baseball die zichzelf onder zo’n diepe trance plaatst tot het balletje groot en traag genoeg is, zodat je er niet meer kan naast slaan.

Ik kocht mijn eerste boek over hypnose en deed mijn eerste experimenten ermee op mijn 14e.  Ik herinner me dat ik toen zelfs al eens een cassette opnam met hypnose boodschappen om een vriend van het roken af te helpen.  Of het gewerkt heeft, weet ik niet meer.  Ondertussen trainde ik de afgelopen jaren bij sommige van ‘s werelds beste hypnotiseurs zoals Dr. Richard Bandler, Paul McKenna, … en vele anderen.

Vandaag is het Wereld Hypnose Dag, wat ik een goede gelegenheid vind om een aantal misverstanden hierover uit de wereld te helpen.

Hypnose is de regel, niet de uitzondering.  De meesten denken dat er iets speciaals moet gebeuren om in een trance te geraken.  Dat is helemaal niet zo, het merendeel van de tijd ben je in een of andere soort hypnotische trance, of je het nu dagdromen noemt, of verzonken in gedachten, of wat dan ook.

We zijn allemaal hypnotiseerbaar.  Het feit dat iemand ons op een bepaald moment “niet gehypnotiseerd” krijgt, is enkel feedback dat die persoon op dat moment een andere manier moet gebruiken.  Er zijn honderden manieren om iemand een trance te laten ervaren.

Alle zogenaamde diepe trance fenomenen kun je ook bereiken zonder diepe trance.  Onze autosleutels liggen gewoon op tafel en toch zien we ze niet liggen (negatieve hallucinatie), we trachten ons in te beelden hoe we eruit zouden zien in bepaalde kleren in een winkel zonder ze te passen (positieve hallucinatie), we krijgen pas pijn nadat een dreigend gevaar geweken is (anesthesie), we zien een persoon en kunnen maar niet op zijn of haar naam komen.  Nochtans het ligt op de tong (amnesie), we zijn er na een lange rit op de snelweg plotseling bewust van dat we opeens aan de juiste afrit zijn (tijdsdistortie) …

Hypnose is niet hetzelfde als bewusteloosheid.  Als je je niet meer bewust bent van je omgeving, je niets meer kunt horen, zien of voelen, dan ben je bewusteloos.  Tijdens hypnose kunnen jouw zintuigen nog steeds werken, en kun je dus perfect merken wat er zich in jouw omgeving afspeelt.

Er zijn vele andere manieren om iemand te hypnotiseren dan enkel met een zakhorloge.  Er zijn vele verschillende manieren om iemand te hypnotiseren, zowel snelle als trage manieren, om in een lichte of diepe trance te geraken, met of zonder visuele hulpmiddelen , met of zonder woorden …

Je hoeft niet te “weten” of te “willen” om gehypnotiseerd te worden.  Dit klinkt misschien angstaanjagend maar dat hoeft het niet te zijn.  We worden allemaal dagelijks gehypnotiseerd, door programma’s op televisie, door het ritme van de onderbroken middenlijnen op de snelweg, of door wat mensen ons vertellen.  We zijn er ons enkel niet altijd bewust van.

Je ogen hoeven niet dicht te zijn onder hypnose.  Ik heb het al vaak meegemaakt dat iemand tijdens de hele sessie met open ogen zit, en zich toch niet bewust kan herinneren wat we gedaan hebben.  Ik heb het overlaatst zelfs tijdens een van de trainingen meegemaakt, waarbij niemand van de deelnemers tijdens de sessie door had dat ik de demonstratiepersoon – met de ogen open – in een diepe trance gebracht had.  Tot de persoon na de demonstratie vroeg wat er gebeurd was.

We doen veel meer zelfhypnose dan je denkt.  Telkens je terug denkt aan vroeger en je voor jezelf de details oproept – wat je ziet, wat je hoort, wat je voelt op dit precies moment uit jouw verleden – dan ben je feitelijk in een veranderde bewustzijnstoestand, een hypnotische toestand dus.  Wie kent niet het fenomeen dat we wakker worden net voor het moment dat onze wekker afloopt.  Dat betekent dat we onszelf een suggestie gegeven hebben tijdens het gaan slapen op de avond ervoor om op dat precies moment wakker te worden.

We zijn allemaal hypnotiseurs.  Samson en Gert kunnen zo de aandacht van jouw kinderen opeisen, dat je bijna voor de televisie moet gaan staan om hun aandacht terug te krijgen.  Soms vertellen we onze vrienden of collega’s verhalen over wat we meegemaakt hebben, dat het voor hen lijkt alsof ze er zelf bij waren.  Wat denk je dat je aan het doen bent?

Hypnose is iets dat we allemaal kunnen en kunnen gebruiken, maar vermits we er zo weinig bewust van zijn, hebben we er te weinig controle over.  In de trainingen die wij geven is dat iets waar we in de eerste plaats op focussen, namelijk terug controle krijgen over de eigen bewustzijnstoestand, over je eigen taalgebruik en leren hoe communicatie jezelf en anderen beïnvloedt.  Eenmaal je dat beter onder de knie hebt, kun je hypnose gebruiken om jezelf en anderen beter te laten presteren op allerlei gebieden.

Betere voornemens voor 2012

Je hebt misschien al jouw lijstje gemaakt met wat je dit jaar wilt bereiken in jouw carrière, jouw relaties, jouw financiële toestand of in jouw mentale of fysieke gezondheid.  Misschien heb je zelfs al de eerste stappen al gezet.  Toch wil ik even stoppen en nadenken bij de doelen die we onszelf zetten, zodat we dit jaar gemakkelijker kunnen bereiken wat we willen.

Hoe uniek je ook bent, velen onder ons hebben dezelfde voornemens … misschien zelfs elk jaar.  Welke zijn die van jou?

  • Meer tijd spenderen met familie en vrienden
  • Gezonder leven, fitter worden en meer sport doen
  • Gewicht verliezen
  • Meer van het leven genieten
  • Stoppen met drinken, roken, snoepen of stoppen met een andere vervelende gewoonte
  • Een nieuwe, betere, leukere job vinden
  • Een nieuwe vaardigheid leren, zoals bijvoorbeeld een nieuwe taal, of een NLP training gaan volgen 😉
  • Vrijwilligerswerk beginnen
  • Uit de schulden geraken, meer sparen, …
  • Meer en beter georganiseerd geraken.  In de eerste plaats jezelf, maar ook je leven, je kleerkast of jouw hele huis

Vele van deze voornemens zijn vaak vage categorieën waar we aan willen werken, in plaats van precieze voornemens die ons duidelijk maken wat we moeten doen om ze te realiseren.  Bekijk daarom jouw lijstje met voornemens eens opnieuw, en herschrijf of herwerk het lijstje op de volgende manier.

Stel uw voornemens op een positieve manier op.  “Ik wil een BMI waarde tussen de 25 en 30” klinkt veel positiever dan “ik wil 20 kilo kwijt”.  “Ik wil 100% financieel voor mezelf kunnen instaan”, is veel positiever om aan te werken dan “ik wil van mijn schulden af”.  Wanneer je moeite hebt om jouw voornemens op een positieve manier te brengen, dan kun je jezelf de volgende vragen stellen om jouw te helpen: “Als je niet meer zou ‘….’, wat zou je dan in de plaats zijn of voelen?” of ook “Hoe zou het zijn om niet meer ‘….’?”

Zorg dat je steeds weet dat je op de goede weg bent.  Vooruitgang boeken in de richting van jouw voornemens is minstens even belangrijk als de doelstelling zelf.  De piloot die met zijn vliegtuig opstijgt weet waar hij naartoe moet vliegen.  En onderweg moet de piloot voortdurend correcties maken om op de bestemming aan te komen.  Eigenlijk vliegt hij onderweg nooit echt helemaal juist, maar toch komt hij op zijn bestemming aan.  Hetzelfde geldt voor jouw voornemens.  Zorg voortdurend voor de nodige concrete feedback voor jezelf, zodat je enerzijds steeds weet dat je goed bezig bent, en anderzijds weet wanneer je jouw doel bereikt hebt.  De vragen die je jezelf kunt stellen hier zijn: “hoe weet ik dat ik op de goede weg ben?” en “hoe weet ik dat ik mijn doel of mijn voornemen bereikt heb?”

Jij moet achter het stuur zitten.  Jouw voornemen moet enkel gaan over de dingen die je zelf kunt doen.  Dit is een wedstrijd die je zelf moet lopen.  De controle moet in jouw eigen handen zijn.  “Ik zal vriendelijker zijn tegen mijn collega’s” heb je zelf in handen; “ik wil een betere relatie hebben met mijn collega’s” heb je niet 100% zelf in handen.  De vragen die jou hierbij kunnen helpen zijn: “wat kan jij doen om …?” en “welke middelen heb je om ervoor te zorgen dat …?”

Smijt het kind niet met het badwater weg.  Vele van onze slechte gewoontes hebben een positieve bedoeling.  We eten een overdaad aan chocolade omdat we zenuwachtig zijn, we roken sigaretten om ons te kalmeren, we bijten onze nagels om ons bezig te houden op momenten dat we ons vervelen.  Ik kan zo nog uren doorgaan.  Allemaal vervelende maar op een vreemde manier ook nuttige gewoonten.  Als we dit jaar onze chocoladeverslaving uit ons voorbeeldje onder controle willen krijgen zullen we ervoor zorgen dat we onze zenuwachtigheid op een andere manier kunnen kalmeren.  Door meer kleine momenten van ontspanning in ons leven in te lassen bijvoorbeeld.  Hier zul je wat tijd moeten aan besteden om ten eerste je af te vragen welke positieve dingen jouw huidig gedrag jou bezorgt, en ten tweede hoe je dit nuttige element op een andere manier zult invullen.

Wanneer wel, en wanneer niet?  Weinig voornemens zijn universeel.  Ze hebben meestal een context wanneer het wel zinvol is, en een context waarin het minder of niet zinvol is.  Al was het maar de vraag: “wat mag het jou kosten?”  Tot welke prijs wil je gaan om jouw voornemen te bereiken?  Stel jezelf de vraag: “wanneer zou het wel gepast zijn om … te bereiken?” en “wanneer zou het niet gepast zijn om … te bereiken?”

Heb je elk van jouw voornemens herbekeken en herschreven zoals ik je gevraagd heb?  Heb je ze preciezer en duidelijker voor jezelf gemaakt volgens de 5 richtlijnen die ik jou net gegeven heb?  Als je dat nog niet gedaan hebt, stop dan nu even met lezen en doe dat eerst! En kom daarna even terug om verder te lezen.

Als je toch klaar bent, stel je dan eventjes voor dat het nu 31 december 2012 is.  De wereld bestaat nog steeds (oef!), en je hebt al jouw voornemens voor het afgelopen jaar tot een goed einde gebracht.  Ze zijn allemaal geslaagd, en je denkt waarschijnlijk al na over 2013 of naar het eindejaarsfeest dat vanavond volgt.  Maar vooraleer je dat doet, kijk je even terug naar het afgelopen jaar, naar al de dingen die je gedaan hebt om dit te bereiken waar je nu staat.  Al de stappen die je hebt gezet, hoe je af en toe van koers afweek, het even kwijt was, maar corrigeerde om terug op het juiste pad te komen.  Denk even aan alle acties die je ondernomen hebt om te bereiken waar je nu staat.  En als je nu hier staat en van 2012 je succesvolste jaar ooit gemaakt hebt, merk dan even hoe goed het voelt om te slagen.  Dit gevoel van slagen is een gevoel dat je het hele jaar kunt meedragen, als een soort kompas om jou in de goede richting te leiden.  En dan is nu het moment hier om terug actie te ondernemen en te doen wat nodig is om 2012 het beste jaar tot nu toe te maken!

Ik wens jou een fantastisch jaar!

Nieuwjaarsboodschap

ImageDe eerste dag van een nieuw jaar is een gelegenheid die we vaak aangrijpen om nieuwe voornemens te maken, die we dan tenminste toch voor 3 weken proberen vol te houden, om daarna terug in onze dagelijkse sleur te vervallen.  We vergeten wel vaker dat elke dag van het jaar een nieuwe dag is, die we kunnen aangrijpen om opnieuw te beginnen, nieuwe keuzes te maken en er de eerste dag van de rest van ons leven van te maken.  Maar vermits de meesten onder ons daar slechts weinig dagen in het jaar bij stilstaan, is het goed om het er nu even over te hebben.

Een nieuw jaar is een nieuwe kans om nieuwe vaardigheden te leren, nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe en oude dromen te realiseren.  Misschien is het een nieuw begin voor oude of nieuwe relaties, een nieuwe kans om terug wat meer in onszelf en anderen te geloven en om onze toekomst een nieuwe wending te geven.

Helaas weten we het allemaal.  Shit wil happen, er zullen tegenslagen zijn, sommige van onze acties die we ondernemen zullen mislukken en er zijn er zelfs die voor dit jaar het einde van de wereld voorspellen

En ja, ik weet ook dat er een crisis is, op vele gebieden, zowel economisch, structureel als ecologisch, en voor velen onder ons misschien ook op vele andere gebieden. Onze relaties lijden eronder, ons spaarvarken lijdt eronder, onze carriere lijdt eronder, en we hebben meer dan gewone stress.  Toch hoeft dit niet onze crisis te zijn.  Ik schreef al eerder een artikel over leven in tijden van crisis.  Immers niets duurt eeuwig en de meest succesvolle mensen begonnen hun succesvolle carriere in tijden van crisis.

Toch wil ik een nieuw jaar positief tegemoet gaan.  Durf te dromen voorbij wat je denkt wat voor jou, je familie, of je bedrijf mogelijk is.  Droom van positieve dingen die niemand jou kan afnemen en waar je zelf 100% het verschil kunt maken, zoals een nieuwe vaardigheid leren, een nieuwe positieve gewoonte aannemen …  Maar dromen is niet voldoende.  Doe iets!  Onderneem actie.  Het is niet de droom of het creatieve idee dat het verschil maakt.  Het is de beslissing om ervoor te gaan en de actie die erop volgt.

Durf te mislukken.  Mislukken is een van de sleutels tot succes en zeker tot leren.  En als een van jouw acties niet leidt tot het gewenste resultaat, probeer, dan iets anders.  En als dat niet lukt, probeer dan weer iets anders.

Een betere toekomst ligt op ons te wachten, en die betere toekomst creëren we zelf!

Tenslotte wens ik jullie een nieuw jaar vol frisse fitheid, rijkdom op alle mogelijke gebieden en een grenzeloos geluk.

Gelukkig Nieuwjaar!